Cybercultural training experiences in basic education from mobile game

Authors

  • Liliene Lopes Russell Maturana Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ
  • Rosemary DOS SANTOS Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ

DOI:

https://doi.org/10.22169/revint.v16i37.1899

Abstract

Abstract

This article presents an excerpt from the master's thesis entitled Mobile game in basic education: teaching experiences and students of cybersearch- multi-referential training. In this sense, we work from the perspective of cyberresearch- multi-referential training in Ardoino (1998), Macedo, (2010) and Santos, E. (2014). We dialogue with the research assumptions with the quotidian of Certeau (2012) and Alves, N. (2008), supported by two devices: the mobile game Minecraft Pocket Edition and two online field diaries. This diaries allowed us to reach the following findings: we realized that the use of the game, in addition to cognitive and academic skills, also favors competition and creativity , as well as the social relationships between players, through interactive, dialogical, collaborative, and authoring processes. We present the realization of projects in the classroom organized through the virtual book Square Adventure where the knowledge emerging from the experience in this research pointed to the potential of Minecraft in the creation of curriculum acts.

Keywords: Mobile game Minecraft. Basic education. Cyber ​​research - multireferential training. Curriculum acts.

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Author Biographies

Liliene Lopes Russell Maturana, Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ

Mestre em Educação / Programa de Pós Graduação em Educação, Cultura e Comunicação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ / Faculdade de Educação da Baixada Fluminense - FEBF. Membro do Grupo de Pesquisa em Educação e Cibercultura - Educiber. Tem experiência na área de Educação, com ênfase na Educação Básica. Professora do Município de Duque de Caxias-RJ em horário integral. Possui Licenciatura e Bacharelado em Economia Doméstica pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (2001). Formada em Pedagogia pela Universidade Estácio de Sá (2004). Especialista em Avaliação Educacional pela UERJ (2004). Especialista em Alfabetização das crianças das classes populares pela UFF (2008). Especialista em Gestão Escolar Integrada - Supervisão e Orientação (2014) pela Faculdade Internacional Signorelli.

Rosemary DOS SANTOS, Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ

Rosemary dos Santos

Doutora e professora adjunta do Departamento de Formação de Professores da Faculdade de Educação da Baixada Fluminense (FEBF-UERJ). Professora do Programa de Pós graduação em Educação – Proped na linha de pesquisa Cotidianos, Redes Educativas e Processos Culturais. Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação, Cultura e Comunicação em Periferias Urbanas (PPGECC). Parecerista Ad Hoc do GT 16, Educação e Comunicação da Anped. Vice-coordenadora do Grupo de pesquisa Docência e Cibercultura - GPDOC e Coordenadora do Grupo de Pesquisa Educação e Cibercultura – Educiber.  Email: rose.brisaerc@gmail.com

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Published

2021-04-28

How to Cite

LOPES RUSSELL MATURANA, L.; DOS SANTOS, R. Cybercultural training experiences in basic education from mobile game. REVISTA INTERSABERES, [S. l.], v. 16, n. 37, p. 27–42, 2021. DOI: 10.22169/revint.v16i37.1899. Disponível em: https://revistasuninter.com/intersaberes/index.php/revista/article/view/1899. Acesso em: 23 nov. 2024.